Sfera popytowa w ewolucji innowacyjnej. Ujęcie aksjomatyczne
Beata Ciałowicz
2018, s. 112, ISBN 978-83-7252-763-9
Cena: 25,20 zł
W pracy podjęto próbę formalnego ujęcia zależności pomiędzy aktywnością innowacyjną producentów a zjawiskiem konsumpcjonizmu, nierozerwalnie związanym ze sferą popytową, w stosownie zmodyfikowanym systemie dedukcyjnym Arrowa-Debreu. Są to związki dwojakiego rodzaju: z jednej strony zmiany innowacyjne w sferze produkcji wpływają na sytuację konsumentów, a z drugiej strony konsumenci jako udziałowcy firm mają wpływ na wybór optymalnych planów produkcji, czyli mogą zadecydować o realizacji innowacyjnych planów produkcji. Jednocześnie jednym z ważnych elementów charakteryzujących konsumentów jest ich innowacyjność, odzwierciedlona w indywidualnych relacjach preferencji. Innowacyjność konsumentów widoczna jest w ich podejściu do towarów innowacyjnych dostępnych na rynku, a konsumenci będący udziałowcami w firmach mają wpływ na wybór oraz realizację planów produkcji opartych na innowacjach. W prezentowanej monografii zaproponowane zostało nowe aksjomatyczne ujęcie badanego problemu wykorzystujące formalny model systemu ekonomicznego, w którym strona popytowa jest aktywnym uczestnikiem procesu innowacyjnego rozwoju gospodarczego.
Treść:
- Wprowadzenie w problematykę formalnego ujęcia neoschumpeterowskiej teorii popytu
- Model ekonomii Debreu oraz jego modyfikacje i rozszerzenia
- Innowacyjność konsumentów
- Rozwój innowacyjny oraz proces dyfuzji innowacji
- Innowacje jako determinanty zmian w sferze popytowej
- Wpływ konsumentów na zmiany innowacyjne