Metodologia badań ekonomicznych

Adam Sagan

2016, s. 204, ISBN 978-83-7252-737-0
Cena: 36,75 zł

 

Monografia prezentuje podstawowe problemy metodologiczne w badaniach społeczno-ekonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki identyfikacji zależności przyczynowych w ekonomii i naukach pokrewnych. Autor definiuje kluczowe pojęcia procesu badawczego, a także podejmuje dyskusję na temat najistotniejszych kwestii projektowania badań w naukach ekonomicznych. Przybliża złożone zagadnienia, pojęcia i czynności składające się na szeroko pojęte postępowanie badawcze. Prezentuje opis projektu badawczego – etapy badania oraz proces konceptualizacji i operacjonalizacji z uwzględnieniem zasad tworzenia wskaźników. Charakteryzuje typy i zasady budowy hipotez badawczych i tworzonych na ich podstawie układów zależności między zmiennymi. W pracy przedstawiono również założenia badań eksperymentalnych i opisowych. Poruszono problematykę operacyjnego przygotowania badania związanego z budową narzędzia pomiaru i doborem próby. Zarysowano zagadnienia rodzajów pomiaru i skal pomiarowych, zasady budowy skal oraz oceny ich trafności i rzetelności. Na koniec przedstawiono zasady tworzenia raportu badawczego. 

Treść:

  1. Wnioskowanie i wyjaśnianie w naukach ekonomicznych
  2. Projekt badawczy
  3. Eksperyment randomizowany jako metoda badania przyczynowego
  4. Badania przyczynowo-opisowe w ekonomii
  5. Pomiar i dobór próby w badaniach ekonomicznych
  6. Zasady budowy raoprtu badawczego

 

Drukuj