Podstawy zarządzania informacją

pod red. Janusza Czekaja

2012, s. 248, ISBN 978-83-7252-580-2
Cena: 40,95 zł

 

Problematyka skutecznego zarządzania informacjami podejmowana jest od wielu już lat w teorii i praktyce gospodarczej. Informacje i procesy informacyjne są nieodłącznym atrybutem każdego systemu technicznego, społecznego i organizacyjnego i wywierają istotny wpływ na ich funkcjonowanie – dobra jakościowa informacja, uzyskana we właściwym czasie, zmniejsza niepewność w podejmowaniu decyzji, ograniczając ryzyko działalności gospodarczej. Dopiero jednak w ostatnich kilkunastu latach pod wpływem zmian w organizacjach gospodarczych i warunkach ich funkcjonowania zaczęto rozpatrywać zarządzanie informacjami jako jeden z najistotniejszych czynników sukcesu przedsiębiorstw.
Wzrost rangi informacji jako zasobu ekonomicznego, niska sprawność procesów informacyjnych, angażujących coraz większą liczbę stanowisk organizacyjnych, i rosnące ogólne koszty zarządzania sprawiają, że jednym z wyzwań stojących przed współczesnymi organizacjami gospodarczymi jest doskonalenie zarządzania informacjami.
Podręcznik przygotowany przez pracowników Katedry Metod Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie prezentuje podstawowe problemy zarządzania informacjami. Z obszernego zbioru zagadnień wybrano te, których znajomość jest niezbędna do zrozumienia problematyki zarządzania informacjami w wymiarze funkcjonalnym i instrumentalnym. W podręczniku wyjaśniono istotę informacji i jej rolę w zarządzaniu oraz scharakteryzowano funkcje i płaszczyzny zarządzania informacjami. Przedstawiono koncepcję i podstawowe metody badania potrzeb informacyjnych. Omówione zostały źródła i metody zbierania informacji. Scharakteryzowano procesy informacyjne oraz klasyczne i współczesne metody i techniki ich doskonalenia. Przedstawiono również aktualne tendencje w zarządzaniu procesami informacyjnymi.

Treść:

  1. Informacja w procesie zarządzania
  2. Funkcje i płaszczyzny zarządzania informacjami
  3. Badanie potrzeb informacyjnych
  4. Źródła i metody zbierania informacji
  5. Procesy informacyjne jako przedmiot zarządzania
  6. Metody zarządzania procesami informacyjnymi
  7. Współczesne tendencje w zarządzaniu procesami informacyjnymi

DrukujE-mail